Agenda

    okt
    3
    wo
    Kinderboekenweek, dus ‘Kom erbij!’
    okt 3 – okt 14 hele dag

    Van woensdag 3 t/m zondag 14 oktober is het weer Kinderboekenweek! Dit jaar is het thema Vriendschap en het motto Kom erbij! Wij vieren de Kindeboekenweek extra met een muzikale vertelvoorstelling over Lampje, een van onze lievelingsboeken. Tijdens de hele Kinderboekenweek krijg je De Eilandenruzie cadeau bij aanschaf van tenminste € 10,00 aan kinderboeken en is voor de kleinsten het prentenboek Kom erbij te koop.  

    Kinderboekenweekgeschenk

    De eilandenruzie is het Kinderboekenweekgeschenk 2018. In dit boek lees je een fantastisch nieuw avontuur met Rosa en Fico, de kinderen van de knotsgekke president Pablo Fernando van Costa Banana.
    De eilandenruzie is geschreven door Jozua Douglas. Ouders en kinderen misschien al van zijn boeken De verschrikkelijke badmeester en de serie Costa Banana waarmee hij tweemaal achter elkaar de Pluim van De Nederlandse Kinderjury won (De gruwelijke generaal in 2016 en De ongelooflijke Ravi Ravioli in 2017). De illustraties zijn van grafisch ontwerper Elly Hees. Zij illustreerde al meer dan vijftig kinderboeken van schrijvers als Tosca Menten, Francine Oomen en Thijs Goverde. Ook maakte ze de supergrappige tekeningen in Jozua’s De verschrikkelijke badmeester, De vreselijke tweeling en de Costa Banana-boeken.

     

    Prentenboek

    Voor de kleinsten is er het Prentenboek van de Kinderboekenweek: Kom erbij van Milja Praagman. Kinderen smullen van dit fantasievolle verhaal en de prachtige tekeningen. Kom erbij is vanaf de eerste dag van de Kinderboekenweek in de boekwinkel te koop voor € 6,95.

    okt
    14
    zo
    Campert middag met Mirjam van Hengel en Poëzie Hardop
    okt 14 @ 14:30 – 16:30

    Mirjam van Hengel schreef Een knipperend ogenblik een biografie over het leven en werk van schrijver en dichter Remco Campert. Deze middag is zij te gast en wordt haar verhaal afgewisseld met voordracht door Poëzie Hardop.

     

     

    Dichter, columnist en schrijver Campert bouwde sinds de jaren vijftig een aanzienlijk oeuvre op en ontving diverse onderscheidingen voor zijn werk. Mirjam Van Hengel sprak gedurende twee jaar wekelijks met Campert en kreeg inzage in zijn volledige archief. Het leidde tot “een portret van het leven en werk van een geliefde schrijver bij wie altijd te lezen is wat er op zijn pad terecht kwam”.
    Bekende boeken van Campert zijn onder meer Het Leven is Vurrukkulluk uit 1961, dat dit jaar werd verfilmd, en Een Liefde in Parijs uit 2004. Maar bovenal was Campert een groot dichter. Deze middag vertelt Mirjam van Hengel over Campert. Zij wordt afgewisseld met voordracht door Poëzie Hardop.

    Mirjam van Hengel schreef eerder een biografie over leven en werk van Leo Vroman. Ook toen organiseerden we daarover een bijeenkomst. Daaraan bewaren we mooie herinneringen!

     

     

     

    Mirjam van Hengel. Een knipperend ogenblik.
    De Bezige Bij. € 29.99.

     

    okt
    16
    di
    Filosofisch Café Arnhem met Erno Eskens over de laatste levensfase
    okt 16 @ 19:45 – 22:00
    Filosofisch Café Arnhem met Erno Eskens over de laatste levensfase

    Erno Eskens verzorgt de inleiding op het gespreksthema van deze Filosofisch Café avond: de laatste levensfase. Hij zal dat doen onder de titel Amor fati, hups daar gaat ie.

    Wat doe je als je hoort dat je binnen een paar jaar doodgaat? Leg je je erbij neer? Laat je alles vallen? Ga je door op de oude voet alsof er niets aan de hand is? Of probeer je je te verzoenen met je lot? Erno Eskens stelde deze vragen aan zijn Arnhemse collega-filosoof André de Vries nadat bij hem kanker was geconstateerd en hij woedend was op het lot dat hem trof. Het leidde tot een inmiddels gepubliceerde briefwisseling over het lot, de tijd en de zin van het leven.

    In zijn inleiding blikt Erno Eskens terug op de briefwisseling. Hij staat stil bij de centrale vraag van het boek: kun je je ooit echt verzoenen met de dood? Kun je, zoals Friedrich Nietzsche voorstelde, liefde voor je (nood)lot hebben? Kun je ja zeggen tegen het leven op het moment dat het ernstig tegenzit?

    Samen met de aanwezigen zal Eskens de verschillende manieren van omgaan met de laatste levensfase onderzoeken. Hij onderscheidt daarbij de traditionele verzoeningsleer van de christenen (Je komt vast wel in de hemel), de verzoeningsleer van de stoïcijnen (Je wist toch al dat je doodging?) en de verzoeningsleer van Friedrich Nietzsche (de tijd is rond, je zult eeuwig wederkeren).

    Erno Eskens (1964) is programmadirecteur en uitgever bij de Internationale School voor Wijsbegeerte. Hij studeerde filosofie en politicologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, en stond aan de basis van Filosofie Magazine en de Maand van de filosofie. Hij publiceerde onder meer Democratie voor dieren en de Filosofische reisgids voor Nederland en Vlaanderen. In 2015 promoveerde hij op Een beestachtige geschiedenis van de filosofie. In 2017 publiceerde hij met André de Vries het brievenboek Amor fati; filosoferen tegen het einde.

    Leestip: André de Vries en Erno Eskens: Amor fati, filosoferen tegen het einde (ISVW uitgevers 2017).

    okt
    18
    do
    Greshoff en zijn betekenis voor boekhandel Hijman
    okt 18 @ 20:00 – 21:30

    Margo Klijn in gesprek met Greshoff biografe Annemiek Recourt

    Greshoff (1888-1971) was een bevlogen literair agent die een grote stempel drukte op de Nederlandse literatuur. Hij is op bijzondere wijze aan onze boekhandel verbonden. Boeken van hemzelf (en anderen) zijn door Hijman Stenfert Kroese & Van der Zande uitgegeven en het motto van de winkel, ‘Het Schoone Kennen Veredelt De Ziel’ wordt aan hem toegeschreven. Cultuurhistorica Annemiek Recourt schreef een diepgravende biografie over Greshoff; Margo Klijn onderzocht de geschiedenis van de boekhandel. Samen gaan zij deze avond in gesprek over leven en werk van Greshoff en in het bijzonder zijn tijd in het Arnhemse.

    “Zodra Jan Greshoff en Simon Hijman elkaar ontmoetten, begonnen zij plannen te maken om literatuur uit te geven: mooi gemaakte boekjes ‘omdat toch iemand het moest doen’.” (Margo Klijn, Plaats van Ontmoetingen, pag. 79)

    Cultuurhistorica Annemiek Recourt schreef een biografie over deze literaire spilfiguur: Moralist van de ontrouw. Jan Greshoff (1888-1971). Want wie in de eerste helft van de twintigste eeuw een manuscript in zijn bureaula had liggen, wendde zich tot Jan Greshoff. Meer nog dan als auteur, stond Greshoff bekend om zijn talent als literaire promotor. Niemand kon zo spontaan aansporen en gul bewonderen als hij. Het leverde hem de trouwe vriendschap op van schrijvers als E. du Perron en Menno ter Braak en de bewondering van talloze jongeren. Het was Greshoff aan wie Elsschot Kaas opdroeg, aan wie een jonge Annie M.G. Schmidt in de bange meidagen van 1940 een prangende, bewonderende brief schreef en die het debuut van Hans Lodeizen de wereld in hielp.

    Greshoffs biografie is ook een pakkende mentaliteitsgeschiedenis van de turbulente metamorfose die Nederland in de twintigste eeuw onderging en voert ze de lezer langs morele dilemma’s, die tot op de dag van vandaag herkenbaar zijn. Waarheen leidt de moderne vooruitgangsgedachte ons? Is de democratie wel de ideale staatsvorm? En wat doe je als je je eigen lat hoog legt, terwijl je de indruk hebt dat steeds minder mensen om je heen dat nog doen?

    Annemiek Recourt
    Annemiek Recourt is als cultuurhistoricus verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, en werkt daarnaast als freelance redacteur. Zij woont in en werkt vanuit Zuid-Afrika. Eind september is zij onder auspiciën van prof. dr. Lisa Kuitert en prof. dr. Ena Jansen op de biografie van Jan Greshoff gepromoveerd.

     

    Margo Klijn
    Margo Klijn woont in Arnhem, studeerde Nederlands en is auteur van De stille slag. Joodse Arnhemmers 1933-1945 en Plaats van Ontmoetingen. De geschiedenis van Grote Oord 15 te Arnhem (1482-2017). 

     

     

     

    Annemiek Recourt. Moralist van de ontrouw. Jan Greshoff (1888-1971)
    Uitgeverij Van Oorschot. € 44,99.

     

     

     

     

     

     

    Liefdesverklaring

    Ik houd zo van die donkre burgerheren
    Die langzaam wandlen over ’t Velperplein
    In deze koele winterzonneschijn:
    De dominee, de dokter, de notaris
    En ’t klerkje dat vandaag wat vroeger klaar is.
    Maar ’t kan verkeren.

    Zo onmiskenbaar ziet men aan hun kleren
    Dat zij rechtvaardig zijn, terwijl de plicht
    Die eedle lijnen groefde in hun gezicht:
    De dominee, de dokter, de notaris,
    Drievuldig beeld van al wat wijs en waar is.
    Maar ’t kan verkeren.

    Op aarde valt voor hen niets meer te leren,
    Zij zijn volkomen gaaf en afgerond,
    Oud-liberaal, wantrouwend en gezond:
    De dominee, de dokter, de notaris,
    Voor wie de liefde zelfs zonder gevaar is.
    Maar ’t kan verkeren.

    Zij gaan zich nu voorzichtig laten scheren,
    Om daarna, met ervaring en verstand,
    Een glas te drinken op het heil van ’t land:
    De dominee, de dokter, de notaris.
    ‘k Weet geen probleem dat hun na zes te zwaar is.
    Maar ’t kan verkeren.

    Ik houd zo van die zindelijke heren,
    Levende monumenten op het plein
    In deze veel te heldre winterschijn:
    De dominee, de dokter, de notaris,
    Die denken dat uw dichter niet goed gaar is.
    Maar ’t kan verkeren!

    Jan Greshoff (1888-1971)
    In: Bij feestelijke gelegenheden (1930).

    okt
    21
    zo
    Marita Mathijsen over Jacob van Lennep, een bezielde schavuit
    okt 21 @ 14:30 – 16:00

    Schrijver, dichter en staatsman Jacob van Lennep (1802-1868) leidde als een ‘bezielde schavuit’ een fascinerend leven. Marita Mathijsen schreef zijn levensverhaal, dat tegelijk een biografie is van een tijdperk. Mathijsen schrijft met humor, inlevingsvermogen en eruditie en weet zo de complexe negentiende eeuw voor iedereen toegankelijk te maken. Niet voor niets is haar boek genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs 2018.

    Deze middag vertelt Marita Mathijsen over de ‘bezielde schavuit’ Jacob van Lennep en zijn tijd.

    Entree € 5,00.

     

     

     

    Jacob van Lennep is een gangmaker en spotter, vrouwenliefhebber en hulpvaardig vriend. Hij overlijdt in Oosterbeek waar zijn grafmonument nog op de oude begraafplaats aan de Fangmanweg is te vinden. Hij leidde een gespleten leven, tussen de bedrukkende moraal en de turbulente moderniseringen van zijn tijd. Als telg uit een voorname Amsterdamse familie voelde hij de last daarvan op zich drukken. Want iemand van zijn afkomst moest zich conformeren, en dat lag hem helemaal niet…
    Zijn daadkracht was enorm: Amsterdam dankt zijn waterleiding aan hem en Den Haag het behoud van de Ridderzaal. Hij was betrokken bij de plannen voor het Amstel Hotel, het Noordzeekanaal en het Rijksmuseum. Bovenal was Jacob van Lennep een getalenteerde, enorm productieve schrijver die de moed had zijn eigen weg te volgen in een door conventies bepaalde tijd. Wel kostten zijn spotverzen op de vaderlandse geschiedenis zijn lidmaatschap van de Tweede Kamer.

    Marita Mathijsen is emeritus hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde. Zij doorzocht duizenden brieven en documenten en sprak met vele afstammelingen, van wie ze oude familieverhalen achterhaalde en tal van onbekende foto’s en tekeningen, die in het rijk geïllustreerde boek zijn opgenomen.

    Marita Mathijsen. Jacob van Lennep. Een bezielde schavuit.
    Uitgeverij Balans. € 39,35.

     

     

     

    DE GLIMWORM EN DE PAD

    Een fabel

    Vonk’lend door het loverduister,
    Zelf onkundig van haar luister,
    Licht-ster van de klavergrond,
    Doolde een glimworm in het rond.
    Uit het zwabbrig slijm gekropen,
    Stort een pad, met vuil bedropen,
    Op die fel gehate schijn
    ’t Onweerstaanbaar moordvenijn.
    ‘Waarom doodt in arren moede,
    Waarom doodt mij uwe woede,
    Daar ‘k u nooit beledigd had?’
    ‘Waarom licht gij?” bromt de pad.

    Vertalingen en navolgingen in poezy (1884)

    okt
    25
    do
    Chris de Stoop over ‘Wanneer het water breekt’
    okt 25 @ 20:00 – 22:00

    Chris de Stoop schreef met Wanneer het water breekt een universeel, aangrijpend verhaal over bootvluchtelingen. Het verhaal zoomt in op één boot, één groep, één familie en vertelt tegelijk het verhaal van veel lotgenoten. Eerder schreef Chris de Stoop de bestseller Dit is mijn hof. Deze avond vertelt hij over zijn intensieve onderzoek naar de groep bootvluchtelingen, leest hij voor en gaat hij in gesprek over het grote drama van deze tijd.

    Deze avond is ook (een deel van) het Arnhemse Wereldvrouwenkoor present met een kort optreden!

     

     


    Als het water breekt
    beschrijft het waargebeurde verhaal van een visser en zijn dochter, die al een tijd geleden hun vaderland ontvluchtten. Hung stak in zijn eigen kleine vissersboot de zee over om hier in een dorp achter een hoge dijk een nieuw leven te beginnen. Quyen bouwde een succesrijk restaurant op, maar worstelt nu met haar eigenheid. Het is ook het verhaal van de tientallen reisgenoten die langdurig ronddobberden op zee. Een kleine gemeenschap van met elkaar verknoopte levens, bijeengebracht op een beslissend moment in hun bestaan. Niet iedereen heeft het overleefd. Sommigen voelden zich daarna verloren. Anderen werden dokter, ingenieur, bankier of ondernemer. Als het water breekt is een universeel, aangrijpend verhaal over de diepe breuk die migratie is, inzoomend op één boot, één groep, één familie. Een verhaal van opoffering, bedrog, strijd, angst, liefde en heimwee, op een persoonlijke manier verteld door Chris de Stoop, die de familie al jaren volgt en met tientallen reisgenoten sprak.

     

    Chris de Stoop is auteur van fictie en non-fictie. Werk van hem werd in een tiental landen vertaald en werd bekroond met literaire en journalistieke prijzen. Zijn voorlaatste boek Dit is mijn hof (2015), over de neergang van de boeren en de spanning tussen het oude boerenland en de ‘nieuwe natuur’, werd een bestseller. Bovendien is Chris een bevlogen verteller!

     

     

     

     

     

     

     

     

    Chris de Stoop. Wanneer het water breekt.
    De Bezige Bij. € 21,99.
    verschijnt 13 september 2018

     

     

     

     

     

     

     

     

    Het Wereldvrouwenkoor bestaat uit vrouwen met verschillende culturele achtergronden. De deelneemsters brengen allemaal hun mooiste lied in, uit het land van herkomst in de moedertaal van hun (groot-)ouders. Vandaar dat het repertoire heel divers is, in vele talen, sferen en kleuren maar altijd passend in de sfeer van deze Wereld Vrouwen. Het koor staat onder de bezielende leiding van dirigente Monique Verhoeven. Meer over het koor vind je hier.

    okt
    26
    vr
    Popronde Arnhem met Rey Tranquilo en Thaïti
    okt 26 @ 20:30 – 23:30

    Het is weer Popronde in Arnhem. Wij doen mee en zetten de deuren wijd open. Alle informatie over het programma in Arnhem vind je hier.

    Bij Hijman Ongerijmd zijn de optredens:

    20.45 uur: Thaïti

    Dansbare worldbeat met invloeden uit de R&B, Post-punk en 80’s disco. Bewapend met percussie, synths, vibey vocals en een gezonde liefde voor zweterige grooves en hooks weet Thaïti overal een ‘gran-Er wordt aan een debuut LP gewerkt.

    kijk en luister

    22.30 uur:  Rey Tranquilo

    Rey is pas sinds een jaar serieus bezig met zijn muziek. Hij stopte met zijn mode opleiding om zich helemaal te focussen op zijn muziek. Dat werkt goed want hij komt met harde tracks, zit in het eerste jaar van de Herman Brood Academie en heeft vorig jaar zijn EP gedropt. Kom kennis maken met: Rey Tranquilo!

    kijk en luister

     

     

     

     

    okt
    27
    za
    Workshop ‘verhalen vertellen’ met Marita Coppes
    okt 27 @ 14:00 – 16:00

    Schrijven en vertellen begint met ‘een goed verhaal’. Maar wat zijn de bouwstenen van een goed verhaal? En hoe breng je het over het voetlicht? De workshop ‘verhalen vertellen’ wordt begeleid door Marita Coppes. Zij schreef de roman ‘De laatste verhalenweefster’ en is docent bij de Nationale Vertelschool. Zij zal deze middag ook over de totstandkoming van haar roman vertellen.

    Marita Coppes gelooft in de kracht van het verhaal. Een goed verhaal kan inspireren, beïnvloeden en in beweging zetten. Het kan emotioneren en mensen verbinden. Een goed verhaal is het waard ook goed te worden verteld. En daar komt ‘vertelkunst’ bij kijken, wat voor de helft uit verteltechnieken bestaat en voor de andere helft uit vertelplezier. Deze middag zal Marita de deelnemers een korte introductie geven en vooral inspireren om hun éigen verhaal te vertellen. Daar komen alle liefhebbers van verhalen, of ze nu schrijven of hun verhaal willen vertellen, een stap verder mee.

     

     

    Marita Coppes
    Marita Coppes is als docent en coach verbonden aan de Nationale Vertelschool. Daarnaast is ze schrijver. Dit voorjaar verscheen haar debuutroman ‘De laatste verhalenweefster’.
    ‘De laatste verhalenweefster’ is een gelaagde familieroman met magisch-realistische elementen, gesitueerd in het zwoele Guatemala. De roman vertelt het verhaal van een familie in Guatemala waar economische en ecologische belangen met elkaar in conflict zijn. Deze botsing van belangen heeft ingrijpende gevolgen voor de persoonlijke levens van de hoofdpersonen. Het verhaal is deels gebaseerd op Marita’s persoonlijke ervaringen in Latijns-Amerika. Ze woonde als kind in Colombia en die ervaringen heeft ze verwerkt in prachtige en vooral levendige omschrijvingen van het landschap en de cultuur.

    Arnhems Schrijfatelier
    Het Arnhems Schrijfatelier is een samenwerkingsverband van Schrijverscafé Oscar en boekhandel Hijman Ongerijmd. Het Arnhems Schrijfatelier biedt ruimte aan schrijvers: iedere zaterdagochtend kan in stilte worden geschreven en ongeveer eens in de zes weken wordt een workshop aangeboden die liefhebbers van schrijven verder helpt. Deze workshop is de eerste in een serie. De volgende wordt zaterdag 1 december verzorgd door spoken word artiest Pompado, dan wordt geoefend met spoken word voordracht.

    nov
    3
    za
    Leesclub rond ‘Mijn kinderjaren in de Provence’
    nov 3 @ 14:00 – 16:00

    Zaterdagmiddag 3 november kan iedereen die ‘Mijn kinderjaren in de Provence’ heeft gelezen of aan het lezen is, meedoen aan een leesclub in Franse stijl. We houden de winter nog even buiten en duiken in een zomerse klassieker. De leesclub wordt georganiseerd i.s.m. met het Letterenfonds en begeleid door schrijver en ‘Pagnol ambassadeur’ Max Urai.
    De e
    ntree is vrij. Wel even aanmelden! Want de leesclub gaat door bij minimaal 5 deelnemers.

     

     

     

    Marcel Pagnol was één van de bekendste kunstenaars van Frankrijk in de jaren ‘50 – hij maakte films, theater, vertaalde Shakespeare, en schreef romans en autobiografieën over zijn jeugd. Twee van die  autobiografieën zijn nu gebundeld door De Geus onder de titel Herinneringen aan mijn kindertijd. Op 29 september nodigt Hijman Ongerijmd schrijver Max Urai uit om een leesclub te leiden over dit boek.

    Hoewel hij het grootste deel van zijn leven in Parijs woonde gingen alle verhalen van Marcel Pagnol  over de Provence. Zijn twee bekendste films, Jean de Florette en Manon des Sources, gaan over een moord in het Zuid-Franse gebied; zijn romans spelen zich er af, en veel van zijn theater. In Herinneringen aan mijn kindertijd, waarvan het eerste deel uitkwam toen Pagnol 62 was, kijkt hij terug naar zijn jonge jaren in dat gebied.
    Het Franse platteland vóór de Eerste Wereldoorlog was een plek die nu wel een andere wereld lijkt – alle belangrijke technologische ontwikkelingen van die tijd, zoals telefoons en auto’s, waren nog niet gearriveerd. In plaats daarvan omschrijft Pagnol een wereld van houten watermolens, grootvaders die hun geld verdienen door stenen stuk te slaan, cafés waarin op zaterdag word gevochten, en bossen waarin mannen hun zoontjes leerden hun eigen eten te schieten.
    Pagnol is ironisch en soms wat sentimenteel in zijn omschrijvingen, maar wat het meest geloofd is aan zijn autobiografische werk is dat het zo goed weergeeft hoe het is om een kind te zijn. Net als Roald Dahl, toen die zijn autobiografieën schreef, was Pagnol dit nog niet vergeten toen hij in de zestig was. Liefhebbers van jeugdverhalen en Franse sfeer kunnen hun hart ophalen.
    Daarnaast is het boek interessant als een voorbeeld van life writing, het schrijven over het eigen leven. Pagnol doet niet alsof zijn herinneringen foutloos zijn, of ononderbroken; soms zitten er gaten van een paar jaar in het boek. Hij laat zien hoe hij de herinneringen bij zichzelf oproept. Eén van de eerste hoofdstukken, bijvoorbeeld, begint ermee dat hij de kop beschrijft van de hamer waarmee zijn grootvader jarenlang op een beitel heeft geslagen. Het staal is door dit werk helemaal hol uitgesleten.

    Max Urai is schrijver, recensent, en een van de ambassadeurs van Schwob, een project van het Letterenfonds dat is gericht op het onder de aandacht brengen van klassiekers in de literatuur. Tijdens de leesclubmiddag zal hij het gesprek over dit boek leiden met gerichte vragen en wat meer achtergrondinformatie over de auteur en het boek.

    Bestel het boek, ga lekker lezen en doe mee in de Leesclub!

    Marcel Pagnol. Mijn kinderjaren in de Provence.
    De Geus. € 18,99.

    nov
    8
    do
    Poëzieleestafel met Maaike Meijer over Fritzi ten Harmsen van der Beek
    nov 8 @ 20:00 – 21:30

    Maaike Meijer schreef een kunstenaarsbiografie over Frederike (‘Fritzi’) ten Harmsen van der Beek. Het levensverhaal van deze dichteres, schrijfster en tekenares is vol van mythes en sensatiebeluste verhalen. In haar biografie Hemelse mevrouw Frederike gaat Meijer op zoek naar het kunstenaarschap van Harmsen van der Beek. Vanavond is ze te gast aan de Poëzieleestafel en gaat ze in gesprek met poëziekenner Wim van Til.

    Fritzi ten Harmsen van der Beek wordt tot de grootste dichters van Nederland gerekend. Haar debuutbundel Geachte Muizenpoot en achttien andere gedichten werd in 1965 ontvangen als een literaire sensatie. Ook schreef ze betoverende korte verhalen en was ze journalist, kunstenaar en illustrator, onder meer voor Vrij Nederland. Ze woonde een aantal jaren in Frankrijk en werd daarna het creatieve middelpunt van villa Jagtlust. Op haar eenenveertigste verhuisde ze naar het Groninger dorp Garnwerd, waar Kus of ik schrijf (1975) ontstond.

    Rond Frederike Martine ten Harmsen van der Beek, zoals haar werkelijke naam luidt, was nogal wat mythevorming – ‘Fritzi’ werd lang afgeschilderd als spilzieke ‘flodderdiva’. Deze kunstenaarsbiografie vertelt een ander verhaal. Voor het eerst komt Frederike zelf aan het woord, in brieven en fragmenten uit haar dagboek dat ze sinds haar vroege jeugd bijhield.

    Maaike Meijer sprak met tal van vriendinnen, vrienden en collega-kunstenaars en kreeg inzage in Harmsen van der Beeks gehele archief. Ze doet met haar biografie recht aan een fascinerend en veelzijdig kunstenaarschap van internationale allure.

    Maaike Meijer is emeritus-hoogleraar genderstudies aan de Universiteit van Maastricht en schreef de veelgeprezen biografie M. Vasalis, over het leven en werk van een van Nederlands bekendste dichteressen.

    Maaike Meijer in HP de tijd mei 2017: “De beeldvorming over Harmsen van der Beek vind ik heel kwalijk. Zij is kapotgemaakt door de media. Dat iedereen haar ‘Fritzi’ blijft noemen is onprofessioneel: dat is een privé-naam voor intimi, haar schrijversnaam luidt F. Harmsen van Beek, de formele voornaam is Frederike. Al dat ge-‘Fritzi’ maakt haar klein. Dat gebeurt overigens vaker met vrouwen.”

     

     

    De Poëzieleestafel is een maandelijkse activiteit van Hijman Ongerijmd en Poëziecentrum Nederland. Iedere maand bespreekt poëziekenner Wim van Til de nieuwste en volgens hem meest lezenswaardige poëziebundels. Ditmaal is de Poëzieleestafel boven in de Boeksalon en vragen we een vrijwillige bijdrage.


    Maaike Meijer. Hemelse mevrouw Frederike.
    De Bezige Bij. € 34,99.
    verschijnt 1 november 2018.