Organisatielogica
David Breugem
Nederlands | 23-05-2025 | 292 pagina's
9789083320472
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 34,50
Nog niet beschikbaar, beschikbaar op 23/05/2025
Retourtermijn binnen 14 dagen
Gratis bezorging vanaf € 45,00
Korte beschrijving/Annotatie
Maak strategische ambities waar door een transparante en toetsbare inrichting van het leiderschap. Creëer meer synergie dankzij het nieuwe analysemodel Organisatielogica.
Tekst achterflap
Elke organisatie heeft ambities. Vanuit de boardroom bezien zijn ze zo helder als glas. Waarom is het dan toch zo lastig om ze waar te maken?
In Organisatielogica beschrijft David Breugem wat er zoal misgaat in de vertaalslag van de strategische doelen naar het werk van alledag. Want voor medewerkers is de koers vaak allerminst duidelijk. Daardoor zijn ze geneigd zichzelf af te schermen en hun werk te blijven doen zoals ze het altijd al deden. Niet uit onwil of onkunde, maar juist uit betrokkenheid. Om bij te sturen neigt het management naar meer controle. Al even vanzelfsprekend zoeken medewerkers naar ruimte om hun werk te doen zoals zij zelf vinden dat het moet gebeuren. Maar juist de combinatie van controle en autonomie leidt ertoe dat de organisatie nauwelijks stuurbaar is.
David Breugem laat bestuurders, directeuren en managers zien hoe zij het leiderschap en de samenwerking in hun organisatie beter kunnen afstemmen op de verwachtingen van financiers, doelgroepen en arbeidsmarkt. Het door hem ontwikkelde leiderschapsanalysemodel Organisatielogica biedt daarbij inzichten om de eigen organisatie kritisch te evalueren en concrete handvatten om die beter in te richten.
Logisch, niet vanzelfsprekend.
Slogan/Promotie
Elke organisatie heeft ambities. Vanuit de boardroom bezien zijn ze zo helder als glas. Waarom is het dan toch zo lastig om ze waar te maken?
In Organisatielogica beschrijft David Breugem wat er zoal misgaat in de vertaalslag van de strategische doelen naar het werk van alledag. Want voor medewerkers is de koers vaak allerminst duidelijk. Daardoor zijn ze geneigd zichzelf af te schermen en hun werk te blijven doen zoals ze het altijd al deden. Niet uit onwil of onkunde, maar juist uit betrokkenheid.
Om bij te sturen neigt het management naar meer controle. Al even vanzelfsprekend zoeken medewerkers naar ruimte om hun werk te doen zoals zij zelf vinden dat het moet gebeuren. Maar juist de combinatie van controle en autonomie leidt ertoe dat de organisatie nauwelijks stuurbaar is.
David Breugem laat bestuurders, directeuren en managers zien hoe zij het leiderschap en de samenwerking in hun organisatie beter kunnen afstemmen op de verwachtingen van financiers, doelgroepen en arbeidsmarkt. Het door hem ontwikkelde leiderschapsanalysemodel Organisatielogica biedt daarbij inzichten om de eigen organisatie kritisch te evalueren en concrete handvatten om die beter in te richten.
Logisch, niet vanzelfsprekend.
Biografie
Organisatieduider David Breugem RA onderzoekt complexe vraagstukken en adviseert directeuren en bestuurders over governance, leiderschap en bedrijfsvoering, altijd met de strategische organisatiedoelen als kompas. Zijn analysemodel Organisatielogica is gebaseerd op diepgaande kennis van vele bedrijfsmodellen en ruim 35 jaar ervaring in de driehoek strategie, hrm en financiën.
Inhoudsopgave
Proloog – Normen voor leiderschap Inleiding 1. De spanning tussen ‘in control’ zijn en autonoom werken 2. Een ruimere kijk op leiderschap Analyse Deel 1: Waarom elke strategie tot organisatorische uitdagingen leidt De spagaat in het sociaal domein 3. Leiderschap is gericht op de externe verwachtingen 4. Inconsistenties in de aansturing van het werk 5. Professioneel werken 6. Ken je strategie Deel 2: Waarom samenwerking zowel tot voordelen als conflicten leidt 7. De behoefte aan samenwerking 8. Het risico van informele groepen 9. Samenwerken vanuit verschillende belangen 10. Organiseer groepswaarde Deel 3: Waarom leiderschap niet aan leidinggevenden is voorbehouden 11. Rol(on)duidelijkheid 12. Niet het hoe, maar het wat speelt leidinggevenden parten 13. Het toetsen van leiderschap 14. Manage het leiderschap Model Deel 4: Hoe je het volledige leiderschap in de organisatie in beeld krijgt De aanbodzijde in de leiderschapsanalyse 15. Managementcyclus 16. Motivatiecyclu 17. De context die tot gezamenlijke beeldvorming leidt 18. De sociale positie die de juiste invloed toekent 19. De rol die tot efficiënte interactie leidt Deel 5: Hoe je de leiderschapsbehoeften in de organisatie inventariseert De vraagzijde in de leiderschapsanalyse 20. De bedoeling van het werk 21. Het rendement en risico van de bedrijfsvoering 22. De samenwerkingsvoordelen voor (potentiële) medewerkers Epiloog – Samenwerking en leiderschap naar een hoger plan Verantwoording Dankwoord
Details
EAN : | 9789083320472 |
Uitgever : | Vrije Uitgevers, De |
Publicatie datum : | 23-05-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Status : | Nog niet beschikbaar |
Aantal pagina's : | 292 |
Keywords : | arbeidsmotivatie;arbeidssociologie;bedrijfskunde;groepsdynamiek;humanresourcesmanagement;leiderschap;leiderschapsanalysemodel;management;organisatieleer;organisatieontwikkeling;samenwerking;sociale veiligheid;werkdrukbeleving;zelforganisatie |