De verweesde school
Jan Dirk Imelman-Jos de Mönnink
Nederlands | 16-07-2021 | 316 pagina's
9789083121574
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 27,50
Retourtermijn binnen 14 dagen
Gratis bezorging vanaf € 45,00
Tekst achterflap
‘Daarop zou ook het onderwijs zich moeten richten: op het vertrouwd raken met de echte wereld en wat ons daarin te doen staat.’ - Ewald Engelen Een democratie vraagt om mondige volwassenen die verantwoordelijk zijn voor wat ze geloven, weten en doen. De school is dé weg naar die mondigheid. Haar werkterrein ligt tussen en overstijgt de andere maatschappelijke praktijkgebieden (zoals de zorg, het recht, de economie, de godsdienst). Decennialange bemoeienis van de politiek veroorzaakte grote ravage: de school verweesde. Onderwijsexperts Jan Dirk Imelman en Jos de Mönnink stellen voor om de maatschappelijke functie van de school te herstellen. Zij beschrijven de contouren van goed onderwijs en van een verstandige onderwijspolitiek die het algemeen belang dient. Om hun gedachten te toetsen vroegen Imelman en De Mönnink kenners van maatschappelijke sectoren wat daar wel en niet goed gaat. De bijdragen van financieel geograaf Ewald Engelen, Europa-kenner Mathieu Segers, historicus Carin Gaemers, filosoof Ad Verbrugge, agronoom Rudy Rabbinge, imam Jamal Ahajjaj en anderen ronden De verweesde school af. Een boek dat onderwijs in het hart raakt en in het hart van de samenleving plaatst.
Slogan/Promotie
Een democratische samenleving vraagt om mondige volwassenen die zich verantwoordelijk weten voor wat ze geloven, weten en doen. De school is de weg naar die mondigheid. Een bemoeizuchtige politiek heeft deze weg echter beschadigd. Markteconomisch denken, invoering van kundes… de ravage is groot. Ontdaan van haar vroegere kwaliteiten bleef de school verweesd achter. Volgens onderwijsexperts Jan Dirk Imelman en Jos de Mönnink moet de school weer algemeen vormend worden. Zo kan die haar autonome plaats hernemen tussen de maatschappelijke werkterreinen (zoals de zorg, het recht, de godsdienst). In gesprek met gezaghebbende waarnemers van die terreinen vragen de auteurs wat daar wel en niet goed gaat, en wat zij van het onderwijs verwachten. Onder meer Europakenner Mathieu Segers, historicus Carin Gaemers, filosoof Ad Verbrugge, agronoom Rudy Rabbinge en imam Jamal Ahajjaj werken mee aan De verweesde school. Een boek dat onderwijs in het hart raakt én in het hart van de samenleving plaatst.
Biografie
Jan Dirk Imelman is emeritus hoogleraar geschiedenis en wijsbegeerte aan de Universiteit Utrecht. Hij begon zijn loopbaan als begeleider van jonge kinderen in een kindertehuis en was docent aan een basisschool, een pedagogische academie, een hbs voor meisjes, en een kunstacademie. Hij onderzoekt en becommentarieert nog steeds de richting en inrichting van het Nederlandse onderwijs. Jos de Mönnink werkte als wijsgerig pedagoog bij het Christelijk Pedagogisch Centrum en het Katholiek Pedagogisch Centrum. Hij ondersteunde profit- en non-profitorganisaties bij de formulering en praktische realisatie van strategisch beleid. Momenteel is hij voorzitter van het college van bestuur van onderwijsstichting Veldvest.
Details
EAN : | 9789083121574 |
Uitgever : | Vrije Uitgevers, De |
Publicatie datum : | 16-07-2021 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 210 mm |
Breedte : | 146 mm |
Dikte : | 32 mm |
Gewicht : | 477 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 316 |